Zmeura's Weblog

Elefantul a disparut

Posted on: Decembrie 29, 2010

Publicat de Haruki Murakami in 1993 – la Polirom apare in 2005 – „Elefantul” e o colectie de nuvele despre fiecare dintre noi, despre temerile si fricile noastre, despre singuratate, rutina, obsesii, idealuri etc.

Murakami creeaza o paralela intre o lume normala si una suprarealista, insa trecerea asta o face intr-un mod foarte firesc. Desi intalnesti lucruri de domeniul fantasticului, pana la urma ajungi sa ti se para parte din tine.

Avem parte de 16 nuvele in care majoritatea reflecta viata de familie. In „Treburi de familie”, asistam la realitatea tragi-comica a relatiei dintre un frate si o sora. „Somnul” ar putea fi viata de familie aproape perfecta, daca n-ar fi rutina de zi cu zi, iar „Al doilea atac de la burtarie” e despre un cuplu infometat, in care ea preia initiativa. In „Lederhosen” aflam cum o pereche simpla de izmene nemtesti duce la divort.

Mi-a placut mult „Piticul care danseaza” si „Vaporul catre China”. Usor ciudata mi s-a parut „Comunicatul cangurilor”.

Nuvele sunt foarte simplu scrise, insa cat se poate de originale si starnesc sentimente cat mai diferite.

Astept sa citesc si Padurea Norvegiana & more, ca sa pun stampila definitiva pe H. Murakami. Oricum literatura japoneza e foarte controversata si asta imi place. Dintre japonezi l-am mai citit pe Kenzaburo Oe, „O experienta personala”.

4 răspunsuri to "Elefantul a disparut"

Salut!
Ai mai reusit sa citesti si altceva de la Murakami? Eu am citit tot ce a publicat in limba romana, 16 sau 17 carti. Preferatele mele raman „Cronica pasarii arc”, „Kafka pe malul marii” si „La capatul lumii si in tara aspra a minunilor”. Imi place mult de tot Haruki Murakami. Dar am incercat si alti japonezi si mi s-au parut fenomenali. Kawabata, Mishima, Oe, Soseki dintre cei mai vechi sau Ryu Murakami dintre cei mai noi. Incearca-l neaparat pe Kawabata.

Incepusem la un moment dat Padurea Norvegina, insa nu stiu de ce m-am oprit. M-am fixat cam mult pe paul auster si philip roth. acum sunt cu pastorala americana.

De la Roth am citit doar Complexul lui Portnoy. Foarte buna carte. O sa-mi iau si eu pastorala. Multi spun ca e cea mai buna carte a lui.

cam greu digerabila, dar pana la urma foarte buna. uite aici. https://zmeura.wordpress.com/2011/09/12/complexul-lui-portnoy/

pastorala e foarte tare, desi abia am inceput-o.

Lasă un răspuns

Blog Stats

  • 97,259 hits
Decembrie 2010
L M M M V S D
« Sep   Apr »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
