Zmeura's Weblog

Cutremur de timp

Posted on: Mai 5, 2010

Vonnegut e putin mai altfel decat ceilalti scriitori. Cel putin asa imi pare mie la prima vedere. E ultima carte pe care a scris-o si care a aparut in 1997 si, totodata, e prima citita de mine, de la el: Cutremur de timp (Humanitas, Raftul Denisei, 2009).

Nu-i un roman, asa cum poate s-ar astepta unii. E mai degraba o insemnare autobiografica insailata cu accente SF din povestirile lui Kilgore Trout, “dedublarea” personalitatii lui Vonnegut (sper ca nu merg prea departe).

In Cutremur de timp, Vonnegut “vede” o intoarcere a oamenilor cu 10 ani inapoi in timp. Intorsi in timp, ei sunt nevoiti sa faca aceleasi greseli pe care le-au mai facut o data, fara sa poata schimba ceva, fiind lipsiti de liberul arbitru.

Cutremur de timp cel de acum este o alta fata a romanului Cutremur de timp 1, pe care l-a inceput la un moment dat, insa l-a abandonat. Cel de fata, dupa cum spuneam, este o carte semi-biografica imbinata cu accente filozofice  si mai ales cu povestirile lui Kilgore Trout. Daca ar fi dupa mine, as numi-o carte-marturisire avand in vedere ca isi povesteste, oarecum, viata, cu tot cu greselile pe care le-a facut, iar  persoanele descrise au fost si sunt o parte din viata lui – familie, prieteni scriitori, profesori.

Mi se pare o scriere foarte lejera, relaxata si se vede ca e doar pentru cei ca el sau pentru cei care il inteleg.

E foarte fain atunci cand scrie despre Kilgore Trout si despre povestirile SF. Foarte fain este si pasajul cu petrecerea de la sanatoriu din Xanadu unde in centrul atentiei este, evident, Kilgore Trout. Petrecerea este “animata” cu sosii ale persoanelor foarte dragi lui Vonnegut si care au facut parte din viata lui la un moment dat.

Poate ca aceasta carte este o incercare de impacare cu sine insusi, scotand in evidenta faptul ca noi, oamenii, inca nu beneficiem de liberul arbitru, insa nu ma bag, deocamdata, in chestiuni filozofice profunde.

Scrierea sa e plina de umor, prin pasajele autoironice sau prin comentariile, pe alocuri, cinice, pe marginea diverselor aspecte ale istoriei. O sa-l gasiti si pe Hitler, Abraham Lincoln sau Ernest Hemingway.

Mi se pare foarte vivid Vonnegut si intr-o forma psihica foarte buna. Am zambit de multe ori pe masura ce am citit cartea.

“Ai fost bolnav, dar acum ti-ai revenit si avem de lucru”, cum ar spune Kilgore Trout.

8 răspunsuri to "Cutremur de timp"

Bine ai revenit, cu o recenzie. Chiar zilele trecute am intrat pe aici, cu nostalgie.

Hei, ma bucur mult. dar sa stii ca revin, deocamdata, numai cu recenziile

Ma bucur ca te-ai intors. Si imi plac in continuare recenziile tale. Cine stie, poate in timp o sa ne scrii mai multe. Si poate ajungem sa ne si intalnim in Moghioros, intr-un weekend.

Off topic : m-am mutat pe cinabru.info.

cinabru, stiu ca te-ai mutat. am uitat sa schimb la blogroll, acum repar :))

sa stii ca demult vreau sa ne vedem. cu totii. sotul meu vrea sa te cunoasca. e si el pasionat de carti. vrea sa te intrebe diverse lucruri.

:-)) tocmai am citit-o (in concediu) si mi-a placut tare mult- m-am bucurat cand am vazut titlul postului :D. Imi place cum scrie Vonnegut.

e si printre autorii mei preferati. am cartea in biblioteca, ma asteapta!

Mihaela Maria, n-o lasa sa te astepte!

LE : uite, e un autor pe care n-am putut sa-l gust niciodata, pur si simplu nu il pot citi cu placere. S-ar putea sa nu fi fost momentul, nu stiu ce sa zic. Cu intalnirea, vorbim pe mail pentru a schimba nr de telefon, la mine sau la nevasta-mea. Saptamanile astea scapam si noi de sesiunea de examene.

Lasă un răspuns

Blog Stats

  • 97,259 hits
Mai 2010
L M M M V S D
« Apr   Iun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
